13.10.16

Spis med god samvittighed - Sund(ere) banankage



Nu er vi igang, rettere sagt; jeg er igang igen. Der skal ske noget nyt på bloggen, og derfor kunne jeg godt tænke mig, at lave en række "serier" på bloggen. Altså et indlægstema der vil gå igen men omhandle forskellige ting hver gang. Jeg har i tankerne at opstarte en med mad og en med mode. I dag starter vi på serien "Spis med god samvittighed", som jeg har tænkt mig at kalde den. Jeg er sikker på, at vi alle render rundt med en lille dårlig samvittighed i forhold til, hvad vi har spist - engang imellem i hvert fald. Jeg er blevet helt vildt god til bare at lytte til min krop. Nogle gange har jeg lyst og brug for en salat, hvor jeg andre gange virkelig bare skal have det stykke kage. Det kaldes balance. Og den er fandme svær at finde, men man finder den kun ved at lytte til sig selv, og hvad man virkelig har lyst til. Vi har altså kun et liv - Jeg gider ikke sidde som 70 årig og fortryde, at jeg aldrig nåede at kværne en bøtte is eller spise mere end et cheatmeal om ugen, fordi jeg havde et kostprogram at følge alle mine unge år. Vi skal selvfølgelig passe på vores kroppe, og selvom jeg siger, som jeg gør, går jeg nemlig stadig selv op i, hvad jeg indtager. Jeg elsker at tilfredsstille min krop - Og oftest er det altså bare lækrest, når det sundt. DERFOR, og nu kommer mening med indlægget, haha. Jeg tænkte, at jeg ville komme med nogle sunde, eller bare sundere alternativer, opskrifter til bloggen. I dag er det denne labre smækre banankage.
Uhh i må igang med at lave den med det samme, når i har læst det her indlæg - Den er for lækker! Og den er altså okay sund venner. Hør her, I skal bruge:

250g banan
3 æg
100g dadler uden sten (pil dem ud ellers)
2 spsk smeltet kokosolie
En knivspids salt
100g mandler (skal blendes til mel)
20-30g grofthakkede mandler (til stykker i kagen)
100-120g mørkt chokolade. Halvdelen grofthakket og resten smeltet som glasur (Jeg brugte 80%)
Valgfrit: Kokosmel til dejen


Så er det bare igang, og det bliver næsten ikke nemmere. Blend dadler og mandler, så det bliver en melet konsistens. Så tilsætter du kokosolien, som du forinden har smeltet. Et fif her er, at tage en lille og en stor skål. Kog noget vand over elkedlen og hæld lidt af det i den store skål. Så putter du kokosolien i den lille og lægger forsigtigt oven i den store. Så smelter det lige så fint - og hurtigere hvis du rører i det. Anyways, det putter du i sammen med æg, banan og salt. Blender det sammen. Derefter tilsætter du det hakkede chokolade og mandler og rører det i. Her kan du også putter kokosmel eller andre nødder i. Det er super lækkert. Så er det ellers bare ned i en forholdsvis lille bageform og i ovnen i 45-50 min. ved 160 grader. Husk nu at forvarm ovnen haha - Jeg ved, at der er nogle glemsomme hoveder derude. Når kagen er færdig, og det kan ses på den gyldne farve, tager du den ud og lægger den smeltede resterende chokolade på. Her kan du også putter nødder, kokosmel eller måske tørrede hindbær/jordbær oven på. Det giver et fint finish. Kagen kan serveres varme eller kold -Your choice!

Jeg skal ikke have alt credit for opskriften. Jeg fandt den lige her: http://stinna.dk/bagvaerk/sund-banankage-uden-mel-og-sukker.html på Stinna's blog og så lavede jeg bare lidt ændringer. Super lækker opskrift. Jeg mener se bare de billeder. Er den ikke bare lige og hoppe i? Det vil jeg gøre her til aften i hvert fald. God torsdag, bloggen!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar